Αν συμβαίνει αυτό τότε το άρθρο αυτό είναι για σένα.
Μιλάμε για εσένα τον γονιό ευρισκόμενο σε διάσταση ή διαζευγμένο με την αποκλειστική επιμέλεια του παιδιού σου να έχει η μητέρα του με δικαστική απόφαση, διατηρώντας κατά τα λοιπά (εκπροσώπηση, διοίκηση περιουσίας ανηλίκου τέκνου) την γονική μέριμνα. Θέλεις να έχεις ενημέρωση για το παιδί σου από το σχολείο του και επικοινωνία στο σχολικό χώρο του.
Σήμερα θα μάθεις τι ισχύει για αυτό το θέμα αυτό καθώς και για την σχετική εγκύκλιο που έχουν στα χέρια τους όλα τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Θα πρέπει λοιπόν να γνωρίζεις τα εξής:
Δικαιούσαι ως γονιός, που συνασκείς γονική μέριμνα, όχι όμως επιμέλεια και της επαρκούς έγγραφης ενημέρωσης, λήψης κάθε σχετικού στοιχείου για την σχολική κατάσταση του παιδιού σου καθώς και την επικοινωνία με αυτό στο σχολείο του υπό ορισμένες προϋποθέσεις καθώς δεν θεωρείσαι "άλλο πρόσωπο". Αυτό διευκρινήστηκε ξανά με εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας το 2018, όπου επισημαίνεται ότι εξακολουθεί να ισχύει η από το 2010 σχετική εγκύκλιό του δηλ. η εγκύκλιος της από 13 -10 -2010 με αριθ. Πρωτ. Φ.7/ 517/ 127893 /Γ1. Οι ανωτέρω εγκύκλιοι απεστάλησαν σε όλες τις Σχολικές μονάδες της χώρας προς ενημέρωσή των εκπαιδευτικών.
Η εν λόγω εγκύκλιος του 2010 ακολούθησε μετά από έγγραφο του Συνηγόρου του Πολίτη, που γνωστοποιήθηκε στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του στον Ειδικό Γραμματέα Π.Ε. και Δ.Ε.
Βάσει της εν λόγω εγκυκλίου ισχύουν ειδικότερα τα παρακάτω:
1. δεν μπορεί να απαγορευθεί μέσα στο σχολικό χώρο η περιστασιακή επικοινωνία του γονέα, που δεν μένει μαζί του, αλλά διατηρεί τη γονική μέριμνά του πολύ δε περισσότερο δεν μπορεί να απαγορευθεί η είσοδός του στο σχολείο. Προϋπόθεση όμως είναι ο γονέας αυτός να μην παρεμποδίζει την εκπαιδευτική διαδικασία και η επικοινωνία αυτή να γίνεται με τρόπο, ώστε να μην μετατραπεί το σχολείο σε χώρο άσκησης επικοινωνίας μεταξύ γονέα - μαθητή.
2. η εν λόγω επικοινωνία πέραν της ρυθμιζόμενης στη σχετική δικαστική απόφαση δεν μπορεί να αποκλείεται, παρά μόνο αν ρητά την απαγορεύει η απόφαση, με εξαίρεση τη συνδρομής σπουδαίου λόγου (π.χ. παρακώλυση της λειτουργίας της σχολικής μονάδας, άσκηση βίας ή πρόκληση ταραχής) οπότε είναι δυνατόν να μην επιτραπεί σε γονέα η είσοδος στο χώρο του σχολείο.
Το αίτημα γονέα προφορικό ή γραπτό για να απαγορεύσει το σχολείο την είσοδο του άλλου γονέα ή την επικοινωνία με το τέκνο, σε καμιά περίπτωση δεν γίνεται υποχρεωτικά δεκτό και θα πρέπει να εξετάζεται με την δέουσα προσοχή.
3. Επίσης ο εν λόγω γονέας που δεν έχει την επιμέλεια, δεν μπορεί επίσης να απαγορευθεί από εκδηλώσεις, όπως οι σχολικές εορτές, παρά μόνο για σπουδαίο λόγο. Το γεγονός ότι είναι αντίθετος ο άλλος γονέας, αυτό και μόνο δεν μπορεί να αποτελεί σπουδαίο λόγο. Σπουδαίο λόγος υπάρχει εάν ο γονέας με τις ενέργειες του προκαλεί αναστάτωση της εκδήλωσης ή η παρουσία του δημιουργεί προβλήματα στο τέκνο.
Αν η δικαστική απόφαση επικοινωνίας θέτει όρους για την επικοινωνία πχ. την παρουσία του άλλου γονέα ή κοινωνικού λειτουργού, τότε για να επιτραπεί η επικοινωνία στο χώρο του σχολείου θα πρέπει να εξεταστεί από τους εκπαιδευτικούς, εάν πληρούνται οι πιό πάνω όροι.
4. Η ενημέρωση του εν λόγω γονέα που συνασκεί γονική μέριμνα δεν έχει όμως επιμέλεια, είναι επιβαλλόμενη στο πλαίσιο εκπλήρωσης των υποχρεώσεων του σχολείου. Κατ' εξαίρεση σε περίπτωση που από τον γονέα έχει αφαιρεθεί στο σύνολό της η άσκηση της γονικής μέριμνας, υποχρέωση ενημέρωσής του για το πρόσωπο του τέκνου (επομένως και για τη φοίτησή του) έχει ο άλλος γονιός.
5. Ο εν λόγω γονέας μπορεί να συμμετέχει σε Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, εκτός εάν προβλέπεται η συμμετοχή του ενός μόνο γονιού, ώστε να προτιμηθεί εκείνος που ασκεί την επιμέλεια.
6. Η παραλαβή του τέκνου γίνεται από το πρόσωπο, που ορίζει ο γονέας, που ασκεί την επιμέλειά του και σε περίπτωση διαφωνίας τους θα πρέπει να προσκομισθεί δικαστική απόφαση, η οποία να επιλύει τη διαφωνία των γονέων.
Στο τέλος της εγκυκλίου τονίζεται ότι οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει:
1. να μεριμνούν για την προστασία των κατοχυρωμένων δικαιωμάτων του παιδιού- μαθητή σε ανατροφή και από τους δύο γονείς,
2. να λαμβάνουν πάντα υπόψιν την άποψη του παιδιού έχοντας ως γνώμονα το συμφέρον του και 3. να μεριμνούν για την απρόσκοπτη άσκηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, χωρίς όμως να ευνοούν τυχόν ανοίκειες ιδιοκτησιακές αντιλήψεις του γονέα, που ασκεί την επιμέλεια απέναντι στο παιδί-μαθητή.
Μπορείς επομένως ως γονιός να ζητάς να συμμορφώνονται οι εκπαιδευτικοί, όταν χρειαστεί, σε όλα τα παραπάνω, που ορίζουν οι ανωτέρω εγκύκλιοι, ώστε να ασκείς τα σχετικά δικαιώματά σου προς το συμφέρον του παιδιού σου.
Εν κατακλείδι να πω ότι καλά όλα τα παραπάνω, αλλά ελπίζω να αποτελέσουν παρελθόν μετά την αναμενόμενη θεσμοθέτηση της συνεπιμέλειας και την εν γένει αναμόρφωση του οικογενειακού δικαίου στις σχέσεις γονέων τέκνων, θέλω να πιστεύω μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους 2020.
Εδώ έφτασε στο τέλος του ένα ακόμη ενημερωτικό βίντεο μου. Ελπίζω να βρήκατε και αυτό το βίντεο αρκετά χρήσιμο και ενδιαφέρον.
Τελευταία να υπενθυμίσω ότι μπορείτε να ενημερώνεστε χωρίς κανένα κόστος από την μεγάλη βάση του προσωπικού μου blog https://kavala-lawyer.blogspot.com για νομικά θέματα επιμέλειας, επικοινωνίας παιδιών και οικογενειακού δικαίου.
Δεν έχετε λοιπόν παρά να κάνετε επίσκεψη στο blog μου για έγκυρη ενημέρωση.
Στείλτε αν θέλετε σχόλια και παρατηρήσεις για βελτίωσή του blog στην ηλεκτρονική δ/νση μου info@dikigoros-diazygion.gr
----------- . -----------
* Υ.Γ. Ευχαριστώ για την επίσκεψη. Αν έχετε ερώτηση ή απορία επικοινωνήστε μαζί μας. Πολύ ευχαρίστως να συνομιλήσω μαζί σας για το θέμα σας. Γιώργος Γιαγκουδάκης, Ειδικός Δικηγόρος Διαζυγίων - Οικογενειακού δικαίου στη Καβάλα - Tηλ. 2510834031, κιν. 6945227120 https://dikigoros-diazygion.gr https://giagkoudakis-dikigoros.gr