* Δημοσιεύτηκε 13/10 /2014 στην "Πρωϊνή" Εφημερίδα της Καβάλας
Η συναυτουργία
στην τέλεση σωματικής βλάβης άθρ. 308
Π.Κ. είναι δυνατή κατά το άρθρο 45 Π.Κ.
Συναυτουργία συνίσταται στην άμεση ή
διαδοχική σύμπραξη περισσοτέρων από
ένα προσώπων στην τέλεση του εγκλήματος
που διαπράττουν με κοινό δόλο τους,
δηλαδή, με συναπόφασή τους, την οποία
έλαβαν, είτε πριν από την πράξη τους,
είτε κατά την τέλεσή της, ώστε καθένας
να θέλει ή αποδέχεται την τέλεσή της
και να γνωρίζει, ότι και κάποιος άλλος
από αυτούς ενεργεί με δόλο τέλεσης της
πράξεως και θέλει ή αποδέχεται να ενώσει
την δράση του με την δράση του άλλου, η
δε σύμπραξη συνίσταται στην διάπραξη
από καθένα πράξεων της αντικειμενικής
υπόστασης. Για την αιτιολόγηση της
απόφασης στην περίπτωση της συναυτουργίας,
αρκεί να αναφέρονται σ' αυτήν τα πραγματικά
περιστατικά βάσει των οποίων το
δικαστήριο δέχθηκε ότι ο δράστης
συμμετείχε στην τέλεση του εγκλήματος
ως συναυτουργός, χωρίς να είναι αναγκαίο
να διαλαμβάνεται στην καταδικαστική
απόφαση η διακεκριμένη συμμετοχική
δράση του καθενός συναυτουργού με ειδική
αναφορά σε συγκεκριμένες υλικές πράξεις.
Από τη διάταξη
του άρθ. 46 παρ. 1 εδ. α' του ΠΚ, κατά την
οποία "με την ποινή του αυτουργού
τιμωρείται επίσης: α) όποιος με πρόθεση
προκάλεσε σε άλλον την απόφαση να
εκτελέσει την άδικη πράξη που διέπραξε",
προκύπτει ότι για την ύπαρξη αξιόποινης
ηθικής αυτουργίας απαιτείται,
αντικειμενικώς, η πρόκληση οπό τον ηθικό
αυτουργό σε κάποιον άλλον της αποφάσεως
να τελέσει ορισμένη πράξη, η οποία
συγκροτεί την αντικειμενική υπόσταση
ορισμένου εγκλήματος ή τουλάχιστον
συνιστά αρχή εκτελέσεως αυτής, την οποία
και τέλεσε. Η πρόκληση της αποφάσεως
αυτής μπορεί να γίνει με οποιοδήποτε
τρόπο ή μέσο, όπως, με συμβουλές, απειλή
ή με εκμετάλλευση οποιασδήποτε πλάνης,
πραγματικής ή νομικής ή περί τα παραγωγικά
της βουλήσεως αίτια ή με τη διέγερση
μίσους κατά του θύματος, με πειθώ ή
φορτικότητα ή με την επιβολή ή την
επιρροή προσώπου, λόγω της ιδιότητας
και της θέσεώς του ή και της σχέσεώς του
με το φυσικό αυτουργό. Υποκειμενικώς
απαιτείται δόλος, ο οποίος συνίσταται
στη συνείδηση του ηθικού αυτουργού, ότι
παράγει σε άλλον την απόφαση να εκτελέσει
άδικη πράξη και στη συνείδηση της
ορισμένης πράξεως στην οποία παρακινεί
το φυσικό αυτουργό, χωρίς να είναι
αναγκαίος ο καθορισμός της πράξεως
αυτής μέχρι λεπτομερειών, αρκεί δε και
ενδεχόμενος, εκτός αν για την υποκειμενική
θεμελίωση του οικείου εγκλήματος
απαιτείται άμεσος ή υπερχειλής δόλος,
οπότε ο δόλος αυτός πρέπει να συντρέχει
και στο πρόσωπο του ηθικού αυτουργού.